 
Jan Arne Handorff, Nye Takter 1/1980.
Tristan Stefan, Prognotfrog website 31.08.2010.
"Valon vuoksi on omistettu luonnolle, ja sitä kautta Jumalalle, luonnon 
Luojalle. Jukka näkee Jumalan energian ja valon lähteenä joka ylläpitää 
luonnon järjestystä. Jota ilman luonnon lait järkkyisivät ja 
sortuisivat, materia katoaisi. Albumin Jukka kokee pienen ihmisen 
yrityksenä ylistää ja kiittää Jumalaa luonnon ja itsensä olemassaolon 
ihmeestä. "Valon vuoksi"-nimessä piilee pieni sanaleikki, tämä kiitoksen 
ilmaiseminen tässä muodossa on Jukalle kuin Valon heijastus nousuvedessä, 
vuoksessa, joka tässä symboloi juuri sitä pientä ihmistä joka nöyrästi 
yrittää heijastaa Jumalaltaan saamaa elämäänsä ja kiittää.
Jukan musiikki on tällä kertaa ilmaisumuodoltaan suppeampaa kuin Jaloa 
ylpeyttä yletän... LP:llä. Sovitukset ovat pienempää kokoonpanoa varten 
kirjoitetut, ja suuren osan teoksen ajasta Jukka on yksin 
kosketinsoittimineen äänessä. Sävellysten periaatteellinen rakenne 
säilyy alusta loppuun samana, rubaattomaisesti ja eteerisesti 
sävellykset etenevät puron tai virran lailla ja nivoutuvat toisiinsa 
suureksi kokonaisuudeksi.
Kuuntelukokemus välittyy siten kuin istuisi tämän virran viemässä 
veneessä, sävellykset tulevat vastaan eri vuodenaikojen muodossa virran 
viedessä matkaajan niin ajan kuin paikankin läpi.
Olin vähällä sanoa että kuuntelijalta tämä matka vaatii ehdotonta 
keskittymistä, mutta se ei tarkemmin ajatellen kuulosta oikealta. 
Itsensä luovuttamisesta tässä pikemminkin on kyse, on antauduttava 
tälle voimalle joka vie eteenpäin. Joka ei siihen pysty tulee kokemaan 
tämän musiikin pelkkinä ääninä ja sointuina, saamatta siitä mitään 
rakentavaa irti.
Jukka on käyttänyt sovituksissaan hyväkseen ratkaisevasti juuri 
altto-alueen suomia maanläheisiä sävyjä. Sello, alttohuilu ja alttoviulu 
ovat soittimia joissa jostain syystä on samaa tenhoa kuin tuulen 
huminassa havumetsässä. Näitä samoja soittimia käytti esim. Heikki 
Sarmanto hyväkseen albumillaan Syksy ja muita lauluja kuvaillakseen 
Leinon ja muiden runoilijoiden luonnon/sielun ylistyksiä ja pohdintoja. 
Molemmat säveltäjät ovat myös oivaltaneet oboen käytön 
nykymusiikissa.
Muistaakseni käytin Jaloa ylpeyttä yletän... albumin arvostelun 
yhteydessä sanaa soundtrack kuvaillakseni sen sisältöä. Sama sana tulee 
jälleen vääjäämättömästi mieleen. Kun kappaleen nimi on Pieni 
Talvinen Ylistysruno ja musiikin päällä soi hienovarainen korkea 
perkussiokilinä niin sitä mielessään näkee talvimaiseman jossa 
lumikristallit kimaltelevat. Tälle yksinkertaiselle teholle sitä on 
aivan voimaton. Kevättalven "Kuume": kauniit alttohuilun kuviot 
soivat iloisella levottomuudella joka enteilee muutoksen alkua. 
Kevät "Raskaus": Jukan urut toistavat vilkkaita mutta hiljaisia 
pieniä kuvioita jotka heijastavat luonnon kasvuvoiman ja elämän 
heräämistä ja kytemistä. Ikuisuus, Jatkuvuus: kaunis harras 
sävellys jossa sello ja piano sekä myöhemmin huilu ja oboe ilmaisevat 
järjestelmällisyyden ja luottavaisuuden rauhaa ihmisessä joka on 
tiedostanut Jumalan läsnäolon luonnossa.
Siinä on oikeastaan Jukan musiikin ydin: Jumalan läsnäolo siinä 
maailmassa jonka hän näkee ympärillään, jonka hän kokee sisimmässään, 
ja jonka olemassaolon hän yrittää heijastaa."
Mikael Wiik, Soundi 7/79
'Valonvuoksi' mini ballet, with music by Jukka Gustavson, was performed by Finnish National Opera's ballet group in Helsinki on 08.10.78, 15.10.78 & 19.11.78. It was a triple bill, with two other mini ballets, 'Vire', and 'Narutus', featuring music by Esa Kotilainen. The premiere was reviewed by Irma Vienola-Lindfors & Julius Heikkilä in Helsingin Sanomat 10.10.78 ('Pitkästyttävä tanssikokeilu' & 'Sähkösatakieli tanssin saatteena'), and by Auli Räsänen in Uusi Suomi 11.10.78 ('Kokeilu harhateillä').