Jan Arne Handorff, Nye Takter 1/1980.
Tristan Stefan, Prognotfrog website 31.08.2010.
"Valon vuoksi on omistettu luonnolle, ja sitä kautta Jumalalle, luonnon
Luojalle. Jukka näkee Jumalan energian ja valon lähteenä joka ylläpitää
luonnon järjestystä. Jota ilman luonnon lait järkkyisivät ja
sortuisivat, materia katoaisi. Albumin Jukka kokee pienen ihmisen
yrityksenä ylistää ja kiittää Jumalaa luonnon ja itsensä olemassaolon
ihmeestä. "Valon vuoksi"-nimessä piilee pieni sanaleikki, tämä kiitoksen
ilmaiseminen tässä muodossa on Jukalle kuin Valon heijastus nousuvedessä,
vuoksessa, joka tässä symboloi juuri sitä pientä ihmistä joka nöyrästi
yrittää heijastaa Jumalaltaan saamaa elämäänsä ja kiittää.
Jukan musiikki on tällä kertaa ilmaisumuodoltaan suppeampaa kuin Jaloa
ylpeyttä yletän... LP:llä. Sovitukset ovat pienempää kokoonpanoa varten
kirjoitetut, ja suuren osan teoksen ajasta Jukka on yksin
kosketinsoittimineen äänessä. Sävellysten periaatteellinen rakenne
säilyy alusta loppuun samana, rubaattomaisesti ja eteerisesti
sävellykset etenevät puron tai virran lailla ja nivoutuvat toisiinsa
suureksi kokonaisuudeksi.
Kuuntelukokemus välittyy siten kuin istuisi tämän virran viemässä
veneessä, sävellykset tulevat vastaan eri vuodenaikojen muodossa virran
viedessä matkaajan niin ajan kuin paikankin läpi.
Olin vähällä sanoa että kuuntelijalta tämä matka vaatii ehdotonta
keskittymistä, mutta se ei tarkemmin ajatellen kuulosta oikealta.
Itsensä luovuttamisesta tässä pikemminkin on kyse, on antauduttava
tälle voimalle joka vie eteenpäin. Joka ei siihen pysty tulee kokemaan
tämän musiikin pelkkinä ääninä ja sointuina, saamatta siitä mitään
rakentavaa irti.
Jukka on käyttänyt sovituksissaan hyväkseen ratkaisevasti juuri
altto-alueen suomia maanläheisiä sävyjä. Sello, alttohuilu ja alttoviulu
ovat soittimia joissa jostain syystä on samaa tenhoa kuin tuulen
huminassa havumetsässä. Näitä samoja soittimia käytti esim. Heikki
Sarmanto hyväkseen albumillaan Syksy ja muita lauluja kuvaillakseen
Leinon ja muiden runoilijoiden luonnon/sielun ylistyksiä ja pohdintoja.
Molemmat säveltäjät ovat myös oivaltaneet oboen käytön
nykymusiikissa.
Muistaakseni käytin Jaloa ylpeyttä yletän... albumin arvostelun
yhteydessä sanaa soundtrack kuvaillakseni sen sisältöä. Sama sana tulee
jälleen vääjäämättömästi mieleen. Kun kappaleen nimi on Pieni
Talvinen Ylistysruno ja musiikin päällä soi hienovarainen korkea
perkussiokilinä niin sitä mielessään näkee talvimaiseman jossa
lumikristallit kimaltelevat. Tälle yksinkertaiselle teholle sitä on
aivan voimaton. Kevättalven "Kuume": kauniit alttohuilun kuviot
soivat iloisella levottomuudella joka enteilee muutoksen alkua.
Kevät "Raskaus": Jukan urut toistavat vilkkaita mutta hiljaisia
pieniä kuvioita jotka heijastavat luonnon kasvuvoiman ja elämän
heräämistä ja kytemistä. Ikuisuus, Jatkuvuus: kaunis harras
sävellys jossa sello ja piano sekä myöhemmin huilu ja oboe ilmaisevat
järjestelmällisyyden ja luottavaisuuden rauhaa ihmisessä joka on
tiedostanut Jumalan läsnäolon luonnossa.
Siinä on oikeastaan Jukan musiikin ydin: Jumalan läsnäolo siinä
maailmassa jonka hän näkee ympärillään, jonka hän kokee sisimmässään,
ja jonka olemassaolon hän yrittää heijastaa."
Mikael Wiik, Soundi 7/79
'Valonvuoksi' mini ballet, with music by Jukka Gustavson, was performed by Finnish National Opera's ballet group in Helsinki on 08.10.78, 15.10.78 & 19.11.78. It was a triple bill, with two other mini ballets, 'Vire', and 'Narutus', featuring music by Esa Kotilainen. The premiere was reviewed by Irma Vienola-Lindfors & Julius Heikkilä in Helsingin Sanomat 10.10.78 ('Pitkästyttävä tanssikokeilu' & 'Sähkösatakieli tanssin saatteena'), and by Auli Räsänen in Uusi Suomi 11.10.78 ('Kokeilu harhateillä').