Wigwam - guestbook

Name : janus
  
Message : Seppo-Sakari varmaan tarkoitti remasteroitua versiota Lambertlandista. No tietysti Jukka Gustavsonin Valon vuoksi pitäisi julkaista vihdoin. Sehän tosin oli Kerberoksen julkaisu, kukahan omistaa levyyn oikeudet nykyään?

Niin, ja jokin aika sitten uutisoitiin että se Pressan kakkoslevy julkaistaisiin cd:nä. Minä en ole sen jälkeen kuullut asiasta mitään. Olikohan se julkaisu EMIn heiniä.
  
  15/01/02 08:47

Name : Esa
  
Message : Lambertlandia ei vielä CDllä? Ihmettelen.
  
  15/01/02 01:38

Name : Seppo-Sakari
  
Message : Olettekos muuten huomanneet, että Love Records / Siboneyn sivuilla on keskustelupalsta. Siellä voi esittää toiveita ja kommunikoida yhtiön edustajien kanssa.

Mitä siis enää odottelemme??? Ei muuta ku toivomaan ja vaatimaan uusia Wigu- ja Pressajulkaisuja ja muuta asiallista!!! Kyllä meidät huomioidaan, toivottavasti. Kuulemma mm. Esa Kotilaisen ”Ajatuslapsi” julkaistaan tänä vuonna.

Minkä Wigwam/Pressa-aiheisen levyn äänestäisimme seuraavaksi cd-julkaisuksi? Kenties remasteroitu ”Fairyport”? ”Wicked Ivory” vois olla myös aika paha. Pressalta ekaks ”Lambert Land”.

Kurkistakaa tänne ja kirjoittakaa siis oikein urakalla:
http://www.lovemusic.fi/keskustelu_f.html
  
  15/01/02 00:06

Name : mika, espoo
  
Message : H.Kerkkäsen kanssa hieman eri linjoilla. Tosin muakin häiritsi se Jimin karhea lauluääni, mutta siihen tottui. Ja kyllä live on ennemminkin vapautuneesti heitetty.
Suosittelen aloittamaan helposta, eli muutamasta keskioluesta ja Colossus volyymilla kuunneltuna, etenkin väliosa, kun biisi jyrää ja Jim karjuu aika-ajoin (huumorilla)helvetisti.
  
  14/01/02 20:43

Name : Suonna
  
Message : Toivot Heikki ihan hyviä, mutta ennusmerkit viittaavat enemmän Rage Against The Machineen kuin Olias Of Sunhillowiin! Snakecharmhan pääsi parilla keikallaan aika lähelle tuollaista sfääriliitelyn vaatimusta, vaikka olikin varsin heavyä paikoin. Sääli että Rekku pitää tuota projektia ja jo kertaalleen äänitettyä albumia (jossa dream teamisi toteutuu osittain Kuoppiksen ollessa rummuissa!) hyllyllä.
  
  14/01/02 20:00

Name : Mikko
Home page : http://www.musicfinland.com/elvis/042001/hedkrok.html
  
Message : Nyt on sitten Hedkrokkin haastateltu (vrt. Maisteri Rechardt -haastattelu näillä sivuilla), by Pekka Tegelman.
  
  14/01/02 19:55

Name : Joiku, Ivalo
  
Message : ¤ Jaa Suonnalle jäi vielä sanomatta,että mie luulen, että Kicke lähti Loirin kanssa kierthään kirkkoja, Rekku tekee reunion kiertuheen Arto Mellerin kansa ja Vesa meni Tuthuun Juthuun juontajaksi¤
  
  14/01/02 19:52

Name : Joiku, Ivalo
  
Message : Johan sie Suonna helpon kysymyksen nakkasit. Gutsi soittaa Eeron Kansainväliset Seikkailijat bändin kanssa. Samma homma oli 29.-30.1 1999 ja kokoonpanokin. Se oli se kerta, ko Gutsi oli tipahtaa siltä penkiltä. Muistan myös hyvin, ko kävelthiin tunturin taakse Kuukkelilammelle, Lintu- Antin mökille koko svängijengi.Kannattee tulla Laphiin, sillä sanothaan, että sielu löytyy tunturin toiselta puolelta
  
  14/01/02 19:27

Name : Heikki Kerkkänen, Jyväskylä
  
Message : Jim rääkyi bless your lucky starsissa vähän kähisten ja räkä kurkussa. Ei miellyttänyt minun korviani. En oikein ole innostunut tästä hänen nykyäänestään.
Wigwamin pitäisi nyt kehittää täysin uusi suunta, jossa ei enää pelata niillä aineksilla, joita on joskus 25 vuotta sitten käytetty.
Hommaan pitäisi saada lisää mielikuvitusta, improvisointia ja vapaamielistä, avointa soitannon iloa. Niillä muutamilla Wigwamin keikoilla joita olen nähnyt, on ollut mielestäni hitusen liian hampaat irvessä- ja tosikkomeininki, kuten myös tällä levyllä.
Nyt pitäis löytää sellainen soiton ilon ja fiilistelyn henki, jossa ei vedetä liian jäykkänä, vaan välillä ihan hulluja ja jänniäkin juttuja kokeillen.
Miun unelmissa uusi levy on sellainen, että siinä on paljon soittajien henkilökohtaisia, syvältä sydänten sopukoista kaivettuja fiiliksiä saatu maalattua levylle TÄYSIN uusia ilmaisukeinoja käyttäen.
  
  14/01/02 19:05

Name : Suonna
  
Message : Aika erikoista että koko G-RR&BB:n muusikko-osasto on vaihtunut. Arvailuja: Kicke Bergholmia työllistää _________-reunion (sijoita viivalle Ernos, Jormas, Tages tai muu 60-lukulainen popyhtye), Rekkua Wigu-levy ja Vesaa tv-työskentely.
Toivottavasti joku menee Saariselälle kirjoittamaan setin ja kommentit ylös...
  
  14/01/02 17:32

Name : Joiku, Ivalo
  
Message : ¤ Wigu-kiekon tuottajaksi ilman muuta P A V E M A I J A N E N ! ¤
  
  14/01/02 17:24

Name : Esa
  
Message : Heikki sanoi "puuttuu sellainen energinen tatsi. Jimillä on selvästi veto lopussa." Mun mielestä Bless Your Lucky Stars esityksessä oli munaa. Olen kuitenkin alkanut kärsiä WPWn äänityksen laadusta, jotain kumma rätisevää soundia osalla raidoista.
  
  14/01/02 16:22

Name : janus
  
Message : Toivottavasti levyn tuottaa joku muu kuin T.T. Oksala.
  
  14/01/02 13:46

Name : Suonna
  
Message : Täällähän velloo!
Heikki, ja muutkin. En pistäisi paljon rahaa likoon sen edestä, että uudesta albumista tulisi munatonta AOR:ää. (Käsitän että pelkäät sellaista False Alarm -tyylisten biisien ryvästä.)
Wigwamhan teki vuonna 1994 albumidemon, josta sitten ei tullutkaan seuraajaa Light Agesille. Sen biisikehitelmät olivat hyvin Rekku-vetoisia, sanoisinko Lucky Golden Stripes -maisia synkähköjen tunnelmien kehitelmiä, muutaman tehokkaan soinnun kiertoja tyyliin NN:n maanisimmat kappaleet. Mukana oli jopa vuosiin 76-77 peräytyviä riffejä.
Siihen päälle vuosina 2000-2001 selväksi tullut Rekun ja Kepan halu soittaa voimakkaalla tatsilla. Ja Jimin Dylan-henkisesti huutava nykytulkinta.
Odotan yllättävän raakaa ja voimakasta albumia, joka yllättää meikäläisen kaltaiset herkkäkorvat.
  
  14/01/02 13:20

Name : Urpo
  
Message : Wigwam - oh no, it's only rock and roll, but I like it
  
  14/01/02 12:10

Name : sahlakari
  
Message : ykä:

Olet muuten oikeassa siinäkin, että asia totta vie vaatisi huomattavasti enemmän aikaa ja paljon syvempää analyysiä...

s
  
  14/01/02 08:58

Name : sahlakari
  
Message : ykä:

Olet oikeassa, ne klassisen musiikin kappaleet joita tällä hetkellä soitetaan, ovat vakiinnuttaneet paikkansa musiikinhistoriassa, ja tästä johtuu niiden suosio. Tämä on itsestäänselvää. Se ei tosin yksin selitä sitä, miksi klassisen musiikin saralla levytetään uutta musiikkia prosentuaalisesti erittäin vähän. Se johtuu usein kaupallisista painotteista, kuten aiemmassa viestissä totesin.

"ja uusia tulkintoja löytyy niin näistä, kuin myös vaikkapa klassisista sinfonioista (vrt. Sibeliuksen sinfoniat ja uudet tulkinnat)"

Valitettavasti sellaisista teoksista, joista on satoja tulkintoja jo ennestään, on erittäin vaikea luoda uusia näkemyksiä. On tietenkin aina sellaisia persoonallisuuksia, jotka pystyvät antamaan sen ratkaisevan oman ilmeen kuluneillekin teoksille.

Mutta miksi? Syitä on kuitenkin aika vaikea löytää, kun miettii miten paljon uutta musiikkia on käyttämättömänä. Luonnollisesti klassisen musiikin traditioon kuuluu vanhojen kappaleiden uudelleen tulkinta, mutta se volyymi millä nykyyän vanhaa musiikkia soitetaan, esitetään ja levytetään on mielestäni melko epäterve.

Onneksi meillä suomalaisilla on kuitenkin sellaiset uudet säveltäjät kuten Saariaho, Lindberg ja Rautavaara, joiden musiikkia levytetään ja esitetään kansainvälisesti.

s
  
  14/01/02 08:53

Name : Heikki Kerkkänen, Jyväskylä
  
Message : Mää en niin hirveästi ole innostunut siitä, että Wigwam tekee uuden studiolevyn. Jotenkin on vähän sellainen värinä, että siitä tulee munatonta AOR:ää. Tältä uusimmalta livelevyltäkin, jonka joululahjaksi sain, puuttuu sellainen energinen tatsi. Jimillä on selvästi veto lopussa.
Enempi olisin innostunut siitä jos yksittäiset Wigwamin jäsenet tekisivät ja kehittelisivät joitain uusia juttuja. Rekun Snake Charm vaikutti helkkarin lupaavalta ja aivan upealta verrattuna uuteen Wigwamiin, toivottavasti tällä saralla työstäminen jatkuu.
Ois muuten hyvä jos olis vaikka Rekku, Kotilainen, Sami Kuoppamäki ja sitten joku hyvä basisti pistäis hynttyyt yhteen ja tekis rockin vallankumouksen.
  
  14/01/02 00:25

Name : Ykä, Helsingfors
  
Message : Sahlakari:
Minun mielestäni taas klassisen musiikin ohjelmiston toistuminen johtuu pitkälti siitä, että tietyt klassikot ovat vakiinnuttaneet asemansa niin musiikkioppilaitosmaailmassa, kuin myös musiikin historiassa; Bachin Das Wohltemperierte Klavier, ja Beethovenin pianosonaatit ym. klassikot elävät ja soivat tulevaisuudessakin; ja uusia tulkintoja löytyy niin näistä, kuin myös vaikkapa klassisista sinfonioista (vrt. Sibeliuksen sinfoniat ja uudet tulkinnat).
Uutta "klassista" musiikkia ei varsinaisesti sävelletä, musiikkia kylläkin; klassikot piirtyvät ajan myötä niin taide- jazz- pop- sekä kansanmusiikin maailmoihin. Ja kyllä uutta mielenkiintoista materiaalia tuotetaan koko ajan, kaikilla osa-alueilla.
Kokonaisuudessaan tämä asia vaatisi huomattavasti laajempaa ja analyyttisempää tarkastelua.

Ja Mikalle: Nykyään Ylen arkistoissa ei mellasteta puoluekirjoilla; vaan pikemminkin väitöskirjoilla...
Ylen "poliittiset" valinnat sijoittuvat -70-luvulle; ja nykyisin esim. noita Wigu-taltioita pidetään suorastaan suojelukohteina:-).
  
  13/01/02 22:12

Name : Esa
  
Message : "Sen pitäisi viimeistään osoittaa, ovatko jannut jämähtäneet, vai osaavatko he hyödyntää iän mukana tuomaa kokemusta."

Odotan tuota CDtä myös. Ja mielenkiintoista on jos se onnistuu. Josta voisi päätellä, että Pembroke-Rekku on minimi vaatimus onnistuneisiin biiseihin.


  
  13/01/02 04:12

Name : sahlakari
  
Message : Ykä:

Klassikot ovat mielestäni ongelmallinen juttu, niin popissa ja rockissa kuin klassisessakin.

Se, että klassisessa soitetaan usein niitä samoja kappaleita, mitä aiemminkin, johtuu monimutkaisista levytysteollisista ja rahoituspoliittisista seikoista. Klassisen musiikin myynti on nykyään sen verran marginaalista, että levy-yhtiöiden on pakko pelata jollain tavalla varman päälle. Uutta klassistahan tehdään koko ajan, mutta monesti teokset saavat kantaesityksen ja sen jälkeen jäävät säveltäjän pöytälaatikkoon. Eikä tämä johdu näiden kappaleiden huonoudesta, vaan siitä että kansaa on vaikea saada kiinnostumaan uudesta, sellaisesta millä ei ole institutionaalista hyväksyntää ja arvostusta. Kuitenkin olisi erittäin tervettä saada uusia kappaleita esiintyjien perusrepertuaariin, jotta klassisen musiikki ei jäisi polkemaan paikallaan. Sillä kuka oikeasti voi enää tulkita kovinkaan tuoreesti vaikkapa Beethovenin sinfonioita tai Bachin ranskalaisia sarjoja? Näistä teoksisa kun on satoja ja satoja levytyksiä.

Harvemmin klassisen musiikin muusikot tosin soittavat samoja kappaleita kovinkaan monesti. Vanhaa ja vakiintuneen aseman saavuttanutta klassistakin on runsaat määrät, ja tällöin muusikot voivat valita näistä monesti melko vapaasti. Tämä johtaa jokaisen muusikon tulkinnan syventymiseen, kokemuksen karttuessa.

Mitä tulee popin klassikkoihin, ne ovat levyllä ja hyvä niin. Mielestäni popin, rockin ja yleensä populaarimusiikin vahvuus on sen elinvoima ja uudistuminen, ei sen vanhat klassikot, joita soitetaan uudestaan ja uudestaan.

En halua nostaa jazzia mitenkään arvokkaammaksi kuin rockia tai poppia, sillä en oikeasti niin ajattale. En voi kuitenkaan olla korostamatta jazz-standardin eroa pop-klassikkoon. Tästä olenkin jo toisessa viestissä jauhanut aivan tarpeeksi. Ja jos totta puhutaan, niin kyllä jazzissakin arvostan eniten artisteja, jotka säveltävät itse omat kappaleensa tai käyttävät muuten tuoretta materiaalia.

s
  
  12/01/02 23:17

Name : sahlakari
  
Message : Pertti:

Okei, tuskin mikään musiikinlaji on täysin kyynistä, asiasta lienee sitäpaitsi turha väitellä, sillä mitä merkitystä asialla loppujen lopuksi on? Punk tosin ei mielestäni ole kovin kyynistä.
Mitä kapinointia muuten huumeiden käyttö on? Lähinnä se on riippuvuussuhde ja mielen turruttamista ja kehon tuhoa, ja näin ollen helposti seurausta siitä että menettää uskonsa monen monituisiin asioihin ja ns. kyynistyy.

Käyttäkööt Wigwamin jätkät biisejään musiikillisina perusyksiköinään miten lystäävät, mutta tapaan jolla jazz-muusikot varioivat standardeja sitä tuskin voi verrata. Jazz standardi ei ole rikkomaton musiikillinen kokonaisuus, vaan lähinnä teema ja mahdollisesti sointukuvio, jonka päälle improvisoidaan niin ettei lopputulos ikinä vastaa aikaisempaa, siis parhaassa tapauksessa. En minä arvosta sellaisia jazz-muusikoita, jotka soittavat standardit vanhojen mallien mukaan kuten Wynton Marsalis. Sen sijaan Keith Jarret trion standardilevytykset ovat usein mieluisaa kuultavaa, sillä he varioivat ja muokkaavat kappaleet aivan uuteen uskoon joka kerta kun esiintyvät.

sanoit:

"Logiikkasi mukaan vanhaa jaskaa saa vetää mutta vanhaa progea ei. Johan on syvältä."

Jos joku soittaa 'vanhaa jazzia' samalla tavalla kuin se on aikaisemmin soitettu, voi se olla ihan kivaa ja hauskaa, mutta ei kovin kiinnostavaa.

Mitä tulee rockiin yleensä, varsinkin live-tilanteessa toivoisin rohkeampaa sovitusta ja kappaleiden uudelleen tulkintaa. Ei sitä, että yritetään toisintaa levyn sisältö livenä melkein yks yhteen.

Ja tähän lopuksi:

Esiintykööt Wigwam kuinka paljon haluaa ja soittakoot vanhat kappaleensa vaikka tuhannesti, minulle se on aivan yhdentekevää. Ratkaisevaksi ainakin minun mielestä muodostuukin heidän tuleva, uusista kappaleista muodostuva levy. Sen pitäisi viimeistään osoittaa, ovatko jannut jämähtäneet, vai osaavatko he hyödyntää iän mukana tuomaa kokemusta.


s
  
  12/01/02 22:58

Name : mika, espoo
  
Message : Vesalasta muuten, 70-luvulla hän oli päästä/joutua Johnny Winterin bandiin, kun JW oli kiertueella
ja rumpali kai otti loparit kesken kaiken ja Vesalalle soitettin about klo 3 yöllä ja mies meni unenpöpperössä kieltäytymään ja aamulla sitten hatutti. Tämä oli joskus Vesalan haastattelussa Musa tai Soundi lehdessä.
  
  12/01/02 22:32

Name : mika, espoo
  
Message : just, kun siellä YLEn arkisoissa pääsee "mellastamaan" joku, ties millä perusteilla valittu (puoluekirjalla pääasiassa) kulttuurin kaiken tunteva, niin joku Wigujen pätkä menee kevyesti deletointiin.

Halusin muuten vaan tietää Vertigo-proge bandeja, kun ei tullut kuin GG mieleen. Olin itsekin joskus mieltynyt progekummallisuuksien keräämiseen, mutta väkisinkin jäi liuta kuulematta tietämättömyyttäni.
  
  12/01/02 22:24

Name : Pertti, Hyvinkää
  
Message : Kuulepas Sahlakari, nyt loogisuus pettää: "Jos pitäisi jokin kyyninen musiikin laji mainita, niin se voisi olla 90-luvun grunge", sanoit, vaikka punkin epäkyynisyyttä perustelit sillä, että punkkarit sentään soittivat ja kapinoivat. Eivätkös Grunge-miehet soittaneet ja hiukka "kapinoineetkin" esim. vetmällä huumeita?

Jazzissa mielestäsi standardit ovat "ponnahduslautoja improvisaatiolle", mutta toisaalta et soisi esim. Wigwamin käyttävän tänä päivänä vanhoja *omia* biisejään ponnahduslautana ilmeisesti oikein mihinkään.

Logiikkasi mukaan vanhaa jaskaa saa vetää mutta vanhaa progea ei. Johan on syvältä.

Ja sitten Vertigo-bändien tunnettuudesta. Cressidaa ja muita "suuri yleisö ei ole samalla tavoin havainnut kuin Floydia". Juuri sitä minäkin tarkoitin. Ei se, että muutaman kymmenen suomalaisen tai globaalistikin muutaman tuhannen elitistinen levynkeräilijäjengi (esim. siis Sahlakari ja minä) sauhuaa suosikeistaan tee niistä yhtään sen "merkittävimpiä" rockin historiassa. Tai "tärkeämpiä".

Janus: Clear Blue Skyn levyn ainoa hyvä biisi on mielestäni "Birdcatcher", joka on beepuolen viimeinen. Harva jaksaa sinne asti.
  
  12/01/02 21:51