Vinyl/CD cover | Cassette cover, click for a larger image |
Additional musicians: Jukka Tolonen, guitar 2, 7, 13 - Ilmari Varila, oboe - Tapio Louhensalo, bassoon - Hannu Saxelin,
Risto Pensola, clarinet - Unto Haapa-aho, bass clarinet - Eero Koivistoinen, Pekka Pöyry, soprano saxophone
Produced and arranged by Wigwam
Tracks 3-6 translation by Mats Huldén
Engineered by Thomas Larsson & Roger Wallis (Music Network) and Erkki Hyvönen (Finnvox)
Recorded at Music Network (SWE) and Finnvox (FIN) Studios
Rave-Up For The Roadies recorded live at Hämis Club, Helsinki, 6th June 1971, by Seppo Kytöniemi and Reino Iso-aho
Cover art design & directions by Jukka Gustavson
Cover art work by Jorma Auersalo
Photos by Peter Widén
24-bit digitally remastered edition:
Remastering by Pauli Saastamoinen / Finnvox Studios, Helsinki, January 2003
Layout by Japa Mattila
Tommi Liuhala, Ilta-Sanomat 01.12.1971.
Hyvä Sylvi: Levylässytystä, Pointti 1/1972.
Timi [Varhama]: Komea kotimainen, Etelä-Suomen Sanomat 05.02.1972.
Ian MacDonald, New Musical Express 11.08.1973.
Mikko Saarela, Rumba 8/1991.
Tommy Schönenberg, Tommy's Forest
of Progressive Rock website.
Nigel Camilleri, Dutch Progressive
Rock Page 03.12.2001.
Ferran Lizana, La Caja de
Música website.
Jari Jokirinne,
Desibeli.net website April 2002.
Jarkko Nieminen, Rytmi 2/2003.
Harri Aalto, Satakunnan
Kansa 24.03.2003.
Suonna Kononen, Karjalainen 09.04.2003.
Reginod, Progressive Ears website
14.04.2003.
Jouko Ruokosenmäki, Soundi 4/2003.
Pertti Ojala, Pieksämäen Lehti 29.06.2003.
Juha Rantala, Pop-lehti 3/2003.
Achim Breiling, Babyblaue
website 05.05.2004.
Pascal Laurent, Music in Belgium 03.09.2010.
Geoff Feakes, Dutch Progressive Rock Page 35/2010.
Juho Äijö, Soundi 4/2014.
Honey Aaltonen, Blues News 6/2022.
Pertti Hakala, Rare 2/1992:
Edeltäjiinsä verrattuna Fairyport on selvä
harppaus eteenpäin niin musiikillisesti kuin tekstiensäkin
puolesta. Levy antaa Wigwamista erittäin määrätietoisen ja
tasapainoisen kuvan, ja juuri Fairyportilla alkuperäinen Wigwam
on kenties kaikkein yhtenäisimmillään. Jo tuplan ensimmäinen
neljännes on eräs vahvimpia kokonaisuuksia mitä Suomessa on
koskaan saatu vinyylille tallennettua.
Aloitusraita Losing Hold on harvinaista herkkua.
Ensinnäkin se on toinen kahdesta Wigwamin koskaan
levyttämästä kappaleesta, jota on ollut säveltämässä
useampi kuin yksi Wigwam-jäsen, tässä tapauksessa Gustavson ja
Pohjola. Toinen yksityiskohta on se, että Gustavson laulaa
Pembroken sanoittamaa tekstiä: muulloinhan sekä Pembroke että
Gustavson ovat tiukasti pitäytyneet omalla reviirillään
lauluosuuksien suhteen. Kappaleen huikeat basso/urku-yhteiskuviot
ja pakahduttavan kauniisti tulkittu seesteinen lauluosuus
osoittavat, että moista yhteistyötä olisi toki kannattanut
harjoittaa enemmänkin. Losing holdia seuraa Jim Pembroken
neljästä Fairyport-biisistä ensimmäinen, Lost without a
trace, joka on parasta Pembrokea kautta aikojen: melodia joka
vetää vertoja mille tahansa pop-mestariteokselle, parhaat
Beatles-sävellykset mukaanlukien.
Ykköspuolen päättävä nimikappale Fairyport on Jukka
Gustavsonin neliosaisen teemallisen kokonaisuuden Joined to
conscience aloitus. Sävellykenä kappale on - jälleen -
Wigwamia parhaimmillaan. Gustavson yltää laulusuorituksessaan
kevyesti esikuviensa (mm. Winwood) tasolle; lisäksi laulun
ainutlaatuinen tunnelataus tuo kappaleeseen syvyyttä, joka hakee
vertaistaan levytetyn pop-musiikin historiassa. Väliosan piano-
ja urkusoolot osoittavat Gustavsonin olevan kosketinsoittajana
teknisesti täysin vaikkapa Keith Emersonin tai Rick Wakemanin
tasoa - ja taiteellis-emotionaalisesti kirkkaasti näiden
yläpuolella.
Fairyportin kakkospuolella Gustavson jatkaa teemallisen
kokonaisuutensa parissa. Grey traitorsin polveileva
melodia kätkee sisäänsä tekstin, joka vahvasti viittaa
Gustavsonin seuraavaan teemakokonaisuuteen, Being-levyyn.
Muiltakin osin tekstit ovat hänelle tyypillisiä syvällisiä
pohdintoja ihmisen syvimmistä henkisistä tunnoista. Siinä
missä aikaisemmat sanoitukset käsittelevät ihmisten
keskinäisiä ristiriitoja, on Fairyportilla tullut mukaan aivan
uusi ulottuvuus; ihmisen Jumala-suhde. Sanoitukset ovat paikoin
lähes tajunnanvirtaa, jonka seuraamista helpottaa levyn mukaan
liitetyt suomenkieliset versiot, jotka on lopulliseen
englanninkieliseen muotoon kääntänyt Wigwamin alkuperäinen
basisti Mats Huldèn. Joined to Conscience -kokonaisuuden rankkaa
ja alakuloista tekstillistä sisältöä keventävät erinomaiset
sovitukselliset koukut. Caffkaff-osan lyhyt bassosoolo ja
ennenkaikkea May Your will be done dear Lord -kappaleen
loistavat puhallinosuudet viimeistelevät teoksesta upean
kokonaisuuden.
Kakkospuolen loppuun on hieman harkitsemattomasti sijoitettu
vielä Pembroken kipeän humoristinen kappale How to make it
big in hospital, joka palauttaa kuulijan takaisin maan
pinnalle ehkä liiankin jyrkästi. Pembroke-raidan kanssa olisi
voinut paikkaa vaihtaa vaikkapa kolmospuolen avaava Hot mice,
joka on takuuvarmaa Pekka Pohjola -laatua. Pohjolan muutkin
sävellykset Fairyportilla ovat onnistuneet hyvin. P.K.'s
supermarket (nimet ovat Jim Pembroken keksimiä), on levyn
hulvattominta antia; barokkihumppa, jolla Pohjola itse soittaa
pianoa, bassoa, celesteä ja cembaloa! Kolmantena raitana One
more try täydentää Pohjolan osuuden: tällä kertaa mukaan
on lisätty Pembroken lauluosuus, vaikka kappale on alunperin
tarkoitettu instrumentaaliksi.
Kolmospuolen viimeiset kaksi kappaletta ovat taas Pembroken
tekemiä. Rockin' ol' Galway on levyn toinen täyteraita,
joka tosin sisältää maukasta bassottelua Pohjolalta ja harvoin
levyllä kuultua Pembroken huuliharputtelua. Levypuolen
päättävä Every fold on jälleen erinomainen sävellys
hieman Tombstone Valentine -albumin hengessä, ja selkeä osoitus
siitä, että Pembroke parhaimmillaan on sekä laulajana että
biisintekijänä aivan omaa luokkaansa.
Fairyportin studiopuoliskojen äänitys ei ole kaikilta osin
onnistunut. Rummut jäävät sointikentässä usein liikaa
taustalle ja esimerkiksi bassorumpua ei tahdo musiikin seasta
lainkaan löytyä. Tämä on vahinko sikäli, että Ronnie
Österberg on nelimiehisen Wigwamin todellinen kivijalka,
selkeän varmaotteinen ja konstailematon rumpali, jonka
suorajakoinen beat pitää Fairyportin korkealentoisimmatkin
kappaleet koossa.
Jos Ruotsissa äänitetyt pohjanauhat ovatkin teknisesti
epäonnistuneita, ei kovin hyvää arvosanaa voi myöskään
antaa Fairyportin nelospuoliskon äänitykselle, livepätkälle Rave-up
for the roadies. Kyseessä on viimeiset seitsemäntoista ja
puoli minuuttia livejamista, jolla on mukana Jukka Tolonen.
Tällä raidalla, kuten myös Fairyportin studio-osuuksilla,
Tolonen sopii kuvaan erinomaisen hyvin. Hänen kitaraosuutensa
eivät peitä alleen Wigwamin omaa musiikillista olemusta, vaan
ennemminkin tukevat ja vahvistavat sitä. Tombstone Valentinella
päänsärkyä aiheuttanut kitarasoundi on parantunut
korvinkuultavasti, ja Rave-up for the roadies onkin Tolosen,
Pohjolan, Gustavsonin ja Österbergin juhlaa, vahva näyttö
kunkin instrumentaalisesta osaamisesta.