Additional musicians: Hessu Hietanen, keyboards - Jukka
Gustavson, organs - Paavo Maijanen, background vocals -
Timo Kojo, background vocals
Produced by Wigwam
Engineered at Finnlevy by Mick Glossop and at Love Studios by Wigwam
Remixed at Love Studio
Cover by Timo Kelaranta/SAFTRA
Markku Fagerlund & Kalle Heikkinen, Helsingin Sanomat 09.01.1978.
Ian Penman, New Musical Express 05.08.1978.
Allan Jones, Melody Maker xx.xx.1978.
Nigel Camilleri, Dutch Progressive Rock Page 03.12.2001.
LH, Uutislehti 100 21.01.2008:
Claes Johansen, Nuclear Netclub 18.10.2018.
Arto Pajukallio, Soundi 4/1978:
-- "Dark Album" on enemmän
laululevy kuin pari edeltäjäänsä.
Varsinaisilla sooloilla ei pelata kuin muutamaan
otteeseen, vaan soitto on melko kollektiivista,
usein pidättelevää ja aina
tarkoituksenmukaista. Rekun kitarointi on
soittimista eniten pinnalla ja jo tämä antaa
aihetta monille kuunteluille. Rechardtin tyyli on
helposti tunnistettava, niin phase shiftereiden
ja flangereitten aikakautta kuin eletäänkin.
Niin soinnin sävyt kuin itse soitto on
ihastuttavan jännää, kirkasta ja koko ajan
elävää. Ronnie on rumpalina tietenkin
paikoillaan, aina tukemassa ja
elävöittämässä eikä pahaa voi sanoa
myöskään Måssen bassonsoitosta - tosin se
saisi olla joskus vähän tuhdimpaa - tai Hessu
Hietasen, Jukka Gustavsonin ja Jim Pembroken
kosketinsoittelusta. Paavo Maijanen ja Timo Kojo
laulavat taustoja, ja esimerkiksi Cheap
Evening Returnissa on saatu aikaan hivelevän
kaunis kuoro-osuus. Pientä miinusta on annettava
ilmeisesti äänityksestä johtuvasta paikoittain
hieman sameasta soundista, mikä ei kyllä ole
mikään tappava haitta.
Jimpan avauspiisi Oh Marlene!, on kevyt
jännästi naksuttava ralli elokuvarakkaudesta,
ja osa sanoista on suoraan eräästä muutaman
vuoden takaisesta kaikkien tuntemasta hitistä -
pohtikaapas sitä. Gerald Manley Hopkinsin runoon
sävelletty tuota vallassapysymisen
juhlapäivää käsittelevä Silver Jubilee
ja Helsingin katujen, öiden ja ihmisten maailmaa
kuvaava Helsinki Nights ovat myös
kepeämpiä lauluja. --
Pembroken lauluja lainkaan vähättelemättä
Rekun sävellyksissä on kyllä poikkeuksellista
ulottuvuutta ja syvyyttä, melodiaa ja
kiinteää, kaiken herpaantumatta koossa
pitävää otetta. Cheap Evening Return on
akustisten kitaroiden myötä starttaava helmi,
Mats Huldénin tekstittämä The Item Is the
Totem mitä maagisimmin ja voimakkaimmin
pyröteisiinsä imevä tanssi. Horace's
Aborted Ripp-Off Scheme vie taas uusin
keinoin vakuutuspetosten ja ihmeellisten
tapahtumien maailmaan, samaten Vegetable
Rumblen aikana löytää itsensä jostain
aivan muualta ja vielä on tuo lavoilla jo
mykistänyt hieno The Big Farewell.
Sisäänkasvamisen myötä albumi tuntuu
tarjoavan ehtymättä kauniisti säkenöiviä
yksityiskohtia, ja mitä tutummaksi sisällön
kanssa käy, sitä voimakkaammalta ja paremmalta
se tuntuu. Raskashan tämä levy tavallaan on,
mutta se ei todellakaan ole tarkoitettu
taustamusiikiksi. Merkittävä osa sitä on
tekstin maailma, joka ei ole, kaikkein
helppotajuisinta tai aiheiltaan tavanomaisinta
lyriikkaa, mutta johon paneutuminen kyllä
tuottaa tulosta.
Pertti Hakala, Rare 3/1992:
Levyn aloittaa Pembroken säveltämä
rennon letkeä Oh Marlene, jonka sanoitus
on peräisin Nuclear Nightclubin ajoilta.
Tuolloin Pembroke leikitteli ajatuksella, että
hän kääntäisi englanniksi ja esittäisi
muutamia suomalaisen rockin helmiä omina
versioinaan. Yksi mielenkiinnon kohde oli
Hectorin Olen hautausmaa ja toinen Juice Leskisen
Marilyn, jonka Pembroke käänsikin - ja käytti
tekstiä kun uudelle levylle tarvittiin
pikaisesti uutta materiaalia Virginin
hyllyttämien biisien tilalle! Pembroken kaksi
muuta sävellystä eivät yllä Oh Marlenen
tasolle; A-puolen päättävä, amerikkalaisen
runoilijan Gerald Manley Hopkinsin tekstiin
sävelletty The Silver Jubilee on levyn
ainoa selvä täytebiisi, jota tosin Jukka
Gustavsonin urkusoolo piristää, kun taas
B-puolen lopettava Helsinki Nights
onnistuu paremmin. Kappaleen sanoitus tosin on
kuin matkaoppaasta revitty.
Rechardt loistaa levyllä niin säveltäjänä
kuin kitaristinakin. Hänen biiseistään Cheap
Evening Return on kenties kauneinta Wigwamia
kautta aikojen. Akustinen kitara, hienot
laulukuorot ja harkittu sovitus (jota on hieman
miksausvaiheessa muutettu alkuperäisestä) tekee
kappaleesta ikimuistoisen Wigwam-klassikon.
Toisella tavalla mainio biisi on The Item Is
The Totem, johon sanoituksen on tehnyt Mats
Huldén. Rechardtin vähäeleinen, mutta
äärimmäisen tyylitajuinen sooloilu
viimeistelee biisistä täysverisen
Wigwam-klassikon.
Kakkospuolen aloittaa Rechardtin Horace's
Aborted Rip-off Scheme, joka yhdessä The
Vegetable Rumblen kanssa selvimmin kielivät
Wigwamin uudesta, selkiintyneestä linjasta.
Edellisen levyn paikoin itsetarkoituksellisen
monimutkaiset proge-kuviot ja Nuclear Nightclubin
ajoittainen aneemisuus on korvattu rennommalla ja
rokkaavammalla otteella. Näiden kahden menopalan
väliin jää levyn paras raita, The Big
Farewell. Se on pakahduttavan kaunis balladi,
jossa sekä Rechadt että Pembroke yltävät
parhaaseensa. Kappaleen toisena sanoittajana on
toiminut nimimerkki Gobseck, vaikka levyetiketti
virheellisesti kreditoikin hänet Vegetable
Rumblen toiseksi sanoittajaksi.