Front cover (Love) | Front cover (Charisma) |
LP:
Love Records LRLP 52 (1972)
In the UK: Charisma CAS 1071 (1973)
Svart Records SRE 163 (2018)
CD:
Love/Siboney LRCD 52 (1992)
Love/Siboney LRCD 52 (2005)
Soila Ahlgren, Erkki Inkinen, Martti Pajanne, Ahti Pilvi, Rauno Salminen, Jaakko Santasalo, strings
Produced by Måns Groundstroem, Ronnie Österberg
Engineered by Erkki Hyvönen
Recorded at Finnvox Studios, Helsinki, March 1972
Cover painting by Hot Thumbs O'Riley
2005 edition remastered by Pauli Saastamoinen at Finnvox Studios, Helsinki, March 2005
Juntso, Etelä-Suomen Sanomat 02.09.1972.
Suonna Kononen, Karjalainen 17.05.2005.
Jussi Niemi, Soundi 5/2005.
Tapio Korjus, Musa 2/1972:
Pembroke käyttää sävellyksissään hienosti
hyväkseen aineksia rikkaasta anglo-amerikkalaisesta laulu- ja
iskelmäperinteestä: niissä on häivähdyksiä englantilaisesta
tanssihallien musiikista vuosikymmenien takaa, Tin Pan Alleysta,
bluesista. Kuten David Bowiekin, Jim rakentelee näistä
aineksista aivan uudenlaista omalaatuista rock-musiikkiaan.
Jim on tuhatkasvoinen ja -ääninen mies, joka uralla niin
erilainen. Palapelin kokonaan koonnut ehkä löytää Jimin
itsensä. Hänen huumorinsa on yhtä aikaa sekä pisteliästä
että kreisin hersyvää, hieman kuin Dylanilla tai Lennonilla.
Valtionpäämiehet, jotka ovat vastuussa maailman nykyisestä
menosta hän panee neuvottelemaan rauhasta seurallisella tavalla
- tanssimaan valssia keskenään. Hän ei ole kuitenkaan kovin
toiveikas tulevaisuuden suhteen, joten "järjestäkää
minulle lentolippu Saturnukseen tai Plutoon tai Venukseen (halpa
lento keskellä viikkoa mikäli mahdollista)". Kuten Dylan,
Pembroke tuo esiin epäkohtia, mutta kumpikaan ei pysty
esittämään vastauksia ongelmiin. Dylan sanoi vastauksen
löytyvän tuulen äänestä, Pembroke on jopa valmis
vetäytymään yhteiskunnastamme mikäli se ei muutu paremmaksi -
vaikka Venukseen.
Albumilla on käytetty runsaasti ääniefektejä ja oman
lisävärinsä tuovat kappaleiden välissä kuultavat Jimin
möreällä, purukumia jauhavalla äänellä esittämät
spiikkaukset. Kokonaisuus on kuin jostain klubista lähetettävä
suora radio-ohjelma välikohtauksineen kaikkineen. Ennen kuin
levy päättyy loistavaan vanhan englantilaisen
aristokraattipoliitikon hautajaislauluun (grande finale - jouset
ja kaikki) ehditään kuulla ja kokea kaikenlaista.
Tavataan kosminen sekoilija, täti Giselda hoitamassa
puutarhaansa (eivätkä kärpäset viihdy hänen ihollaan),
etelävaltioiden jenkki kaivamassa lapiolla hautoja ja
etsimässä uhria (ja jos uhria ei löydy, hän peruuttaa Lifen
tilauksensa) ja muita eriskummallisia tyyppejä, kuin jonkun
näytelmän sankareita. Ei loppujen lopuksi kuitenkaan niin
eriskummallisia, pikemminkin ihmisiä paljon suuremmasta ja
hullummasta näytelmästä - tästä maailmasta.
Sävelmät saattavat ensi alkuun vaikuttaa turhan pelkistetyiltä
ja särmikkäiltä, mutta niistä pitää joka kuuntelukerralla
yhä enemmän. Niissä on moninaisuutta, värejä ja suorastaan
magneettista vetovoimaa. Ja Jim käyttelee ääntään kuin
muovailuvahaa, se taipuu mitä erilaisimpiin sävyihin ja
tunnelmiin.
Laulamisen ohella Jim soittaa levyllä pianoa, harmoonia, kitaraa
ja huuliharppua. Ronnie Österberg on rummuissa ja Jukka
Gustavson tuo lisäsävyjä uruillaan. Basisteina toimivat Mosse
Groundstroem, Pekka Pohjola ja Mats Hulden. Tuottajat Mosse ja
Ronnie sekä äänittäjä Eki Hyvönen ansaitsevat
erikoismaininnan, sillä albumin soundi on todella hyvä. Jim on
itse piirtänyt albuminsa mainiot kannet ja niiden sisälle on
painettu kuuntelua helpottamaan laulujen sanat. Kunhan Love
Records vielä saisi kehitettyä mukaan monisteen, jossa olisivat
tekstit pätevästi suomennettuina, homma olisi
täydellinen.
Korjuksen Wicked Ivorysta esittämiin huomioihin voisi lisätä sen, että pienten melodianpätkien tuhlaileva käyttö ja kappaleiden sitominen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi tuovat mieleen Henry's -biisisarjan, jonka Pembroke oli säveltänyt Wigwamin ensialbumille Hard 'n' Horny. Koska Wicked Ivorylla on kyse kokonaisvaltaisesta sukelluksesta Hot Thumbs O'Rileyn sielunmaisemaan, ei ole tosiaankaan kovin mielekästä ruotia yksittäisten biisien ominaisuuksia tai arvottaa niitä huonommiksi ja paremmiksi. Erikseen kannattaa kuitenkin mainita levyn tunnetuin kappale Grass For Blades, joka syntyi Vietnamin sodan herättämistä tunteista. Siinä missä muut biisit poukkoilevat ja hyppelehtivät hervottomasti Grass For Blades on muodoltaan yksinkertainen balladi. Kyse on sekä Pembroken että Wigwamin klassikosta, sillä yhtye soitti kappaleen lähes jokaisella keikallaan ja levytti sen paitsi Live Music From The Twilight Zonelle myös uudelleen studiossa Dark Album -sessioiden aikana. Wicked Ivorylla kappale katkeaa ikään kuin kesken, mihin proosallisena syynä oli nauhan loppuminen studiossa!
Vaikka Wicked Ivory on mielenkiintoinen levy ja sitä pidetään jopa Pembroken "päätyönä", se ei välttämättä avaudu aivan helposti. Ja huolimatta siitä että albumi edustaa Pembrokea epäilemättä estottomillaan ja persoonallisimmillaan, muutamasta biisistä (esim. The Decline Of The House Of Lords) kuulisi mielellään myös "normalisoidun" version. Wicked Ivoryn ensimmäiseen cd-painokseen ei ole valitettavasti liitetty laulujen sanoja, mutta vuoden 2005 painoksessa ne ovat mukana, samoin kuin Jimin hervoton tarina Silas H.T. O'Rileystä sekä vuonna 1973 Englannissa julkaistun Charisma-painoksen etukansi.
-- Mikko Meriläinen 1998/2005